Pauzeknop oefeningen

Jezelf op pauze zetten. Vertragen. Opmerken wat er is. Zo ontstaat weer ruimte om bewuste keuzes te maken.

Train deze vaardigheid met onderstaande pauzeknop oefeningen. Je kunt de geluidsfragmenten meteen afspelen op deze pagina of via Soundcloud.

Bodyscan

De Bodyscan helpt je om meer bewust te worden van je lichaam en van alle signalen die je lichaam je aanreikt. Hoe meer je naar je lichaam luistert, hoe beter jij opmerkt hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.

Ademhaling korte oefening

Deze oefening helpt om je aandachtsspier te trainen en steeds beter te leren opmerken wanneer jij met je aandacht bent afgeleid. Je adem is altijd aanwezig in het moment en als het ware een anker waar je naar terug kunt keren.

Gedachten

Gedachten komen en gaan. Soms kunnen we er helemaal verstrikt in raken of denken dat onze gedachten de waarheid zijn. Deze visualisatie oefening helpt je om gedachten vanaf een afstandje te leren opmerken.

Opmerken en toestaan van gevoelens

Gevoelens zijn er in allerlei soorten kleuren en maten. We kennen prettige en onprettige gevoelens, ze komen en gaan. Gevoelens willen ons wat vertellen, ze geven ons feedback. Vaak willen wij er met een grote boog om heen, we zijn geneigd de nare gevoelens weg te drukken of we reageren ze af in de buitenwereld en naar de mensen om ons heen. Door gevoelens te leren opmerken en er ruimte voor te maken in onszelf, leren wij er op een andere manier mee om te gaan en naar hun boodschap te luisteren.

Ochtendintentie

Heel vaak leven we op de automatische piloot en vergeten we dat wij zelf een keuze hebben om onze dag tot een zo goed mogelijke of waardevolle dag te maken. Een dag waar wij met tevredenheid of dankbaarheid op terug kunnen kijken, los van de omstandigheden. Door bewust te leven (weten waar je 'nee’ en ‘ja’ tegen wilt zeggen) en een duidelijke intentie te hebben voor de dag, kan je meer vrijheid en voldoening gaan ervaren. Je laat je dan minder leiden door de waan van de dag.

Positief afsluiten van de dag

Gedurende de dag nemen wij veel indrukken in ons op, komen er veel gevoelens en gedachten langs en staan we vaak op ‘aan’. Met deze pauzeknop oefen je om jouw dag positief af te sluiten. Door vaker je aandacht te richten op waar je tevreden over of dankbaar voor bent, ga je dat ook steeds vaker opmerken. Dat wat je aandacht geeft groeit.

Alles in één

Deze pauzeknop oefening helpt je om een pas op de plaats te maken. Het helpt jou om je bewust te worden waar jij met je aandacht bent en op te merken wat jouw gevoelens en lichaam je aangeven. 

Je komt zo met je aandacht terug in het nu, uit de maalstroom van gedachten of gevoelens die je in de greep kunnen hebben. Je kunt dan weer opnieuw kiezen waar jij je aandacht naar toe wilt brengen.

Ademhaling lange oefening

Deze oefening helpt om je aandachtsspier te trainen en steeds beter te leren opmerken wanneer jij met je aandacht bent afgeleid. Je adem is altijd aanwezig in het moment en als het ware een anker waar je naar terug kunt keren.

Wees de beste vriend voor jezelf

Vaak weten wij heel goed wat een ander nodig heeft aan bemoedigende woorden, liefdevol begrip of aandacht. Naar onszelf toe zijn we echter heel vaak kritisch en stellen we hoge eisen. 

Door ook een vriend voor jezelf te zijn, ontwikkel je compassie voor jezelf, misschien wel de belangrijkste tool in ieders leven. 

Deze pauzeknop oefeningen zijn o.a. onderdeel van de groepsbehandeling van ACT Young Adults.