Deze week heb ik de cursus Running Therapie afgerond. Zelf doe ik nu ongeveer twintig jaar aan hardlopen, met goede en minder goede perioden. Ik ben geen bijzonder goede of snelle loper. Ik vind het zelfs niet eens echt leuk om te doen. Het leukste aan hardlopen is voor mij nog altijd het thuiskomen.

Maar wat beweegt mij dan precies om het al zoveel jaren te blijven doen? Dat heeft vooral te maken met de mindere perioden als de klad er weer eens in kwam. Ik had dan geen zin, was te moe, het was te koud, te warm, te nat… Binnen een paar weken voelde ik me duidelijk minder goed. Ik kreeg niet alleen last van pijntjes en stijve spieren maar ik voelde me ook somberder en prikkelbaarder worden. En dan legde ik uiteindelijk toch maar weer die zwaarste meters naar mijn hardloopschoenen af… Keer op keer bewees ik voor mezelf het positieve effect van voldoende bewegen. Ik ben er daarom van overtuigd dat iedereen ervan kan profiteren.

De stress uit je lijf lopen en succes ervaren

Mensen met psychische klachten zijn vaak nog best tot hardlopen in staat. Een minimale conditie is voor Running Therapie niet vereist. Voor hen is dit een goede manier om hun zelfbeeld te verbeteren, om een succeservaring op te doen. Iedere succeservaring motiveert om door te zetten en ook op moeilijke momenten niet op te geven. Het is inmiddels bewezen dat de behandeling van lichte tot matige depressies met Running Therapie effectief is. Het heeft er alle schijn van dat het toevoegen van Running Therapie aan het behandelaanbod de meerderheid van de mensen met psychische klachten ten goede zal komen. De meeste psychische stoornissen zijn stressgerelateerd en met Running Therapie kun je letterlijk de stress uit je lijf lopen waardoor de psychische conditie verbetert.

Running therapie of loopgroepje?

Wat onderscheidt Running Therapie nou van de loopgroep op de hoek? Met Running Therapie worden mensen die het zelf niet lukt op een veilige manier in beweging gebracht, waarbij ook kennis van psychische klachten en motiverende gespreksvoering worden ingezet.

Mijn eerste ervaring met het geven van Running Therapie is erg positief. Eén van de doelen van een 52-jarige man met wie ik de afgelopen tijd wekelijks gelopen heb, is ‘actief leren omgaan met (somatisch onvoldoende verklaarbare) lichamelijke klachten’. Hij heeft moeite met het aanvoelen van zijn grenzen en gaat hier met regelmaat overheen. Hierdoor wisselen overprikkeling en overvraging zich af met perioden van herstel en opkrabbelen. In de eerste sessie hield hij het hardlopen zo’n 20 seconden vol. Vorige week was hij in staat om 20 minuten te lopen. Door zichzelf iedere week weer te overtreffen, is zijn zelfvertrouwen gegroeid. Hij heeft geleerd om onderscheid te maken tussen ‘normale lichamelijke sensaties’ en signalen wanneer hij over zijn grenzen gaat.

Inspirerend

*Running therapie is een individuele therapie die in groepsverband wordt uitgevoerd. De aanwezigheid van andere mensen met vergelijkbare klachten die ook nog moeten beginnen met bewegen, werkt voor de meeste mensen inspirerend. Op deze manier is Running Therapie zeker een mooie aanvulling op gesprekstherapie in de basisggz! En mooi meegenomen: door de tips en trucs die in de cursus besproken zijn, ben ik het hardlopen zelf ook weer een stuk leuker gaan vinden!

                                                                           * Running therapie is een pilot bij Mindfit. Het wordt in beperkte mate aangeboden en niet op alle locaties.

woensdag, 24 juni, 2020